Bremseslanger

Sorte slanger kan drille.

En ofte overset del af bilens bremsesystem er bremseslangerne, som forbinder bremserørene med bilens bremser ude ved hjulene.

Når vi trykker på bremsepedalen sættes bremsevæsken under tryk, og den passerer gennem bremserør og bremseslanger ud til bremserne, som aktiveres. Når vi tager foden fra bremsepedalen trykkes bremsevæsken tilbage gennem bremseslangerne.

Når bremserne sættes under tryk gælder det altså også bremseslangerne, og de skal derfor være ”friske” og uden skader eller revner – og de må ikke kunne udvide sig, for alt bremsetryk skal føres ud til bremserne og bremsepedalen skal være ”hård” og ikke fjedre.

Alt dette tjekker vi ved syn og er der fejl, så må slangerne skiftes.

Når vi kontrollere bremserne ses det ganske ofte, at de ”hænger”. Det vil sige at selvom vi slipper bremsen, så aftager bremsevirkningen kun langsomt. Hyppigst er årsagen at stemplerne i bremserne ude ved hjulet ikke går tilbage – måske på grund af rust, men det kan altså også være noget så simpelt som en defekt bremseslange, som er gået i opløsning indvendig, således at væsken kan passere den ene vej når trykket er højt nok, men ikke den anden vej, når bremsepedalen slippes – og så ”hænger” bremserne. Slangen kan være fejlfri udvendig og fejlen kan derfor være vanskelig at lokalisere – og derfor sker det, at værkstedet udskifter bremsekalibre/cylindre – selvom de i virkeligheden ikke fejler noget.

Så en bremseslange til et par hundrede kroner kan virkelig drille selv den erfarne mekaniker – men det sker kun, når slangerne har nogle år på bagen – så det gode råd er:

Lad værkstedet skifte bremseslangerne, hvis de er mere end 6 – 8 år gamle for sikkerhedens og økonomiens skyld.