Hjul

Spænd hjulene rigtigt.

Forår og efterår ser vi flere skæve bremser i synshallen end på andre årstider – og det er der en god forklaring på.

Mere end halvdelen af bilerne på vore veje kører på vinterdæk om vinteren. Tallet er stigende og det er godt for sikkerheden. Mange bilister skifter selv fra sommer- til vinterdæk, og den anden vej om foråret – og det er her årsagen til de flere skæve bremser skal findes.

Når hjulene monteres skal de spændes med en momentnøgle som gør, at alle hjulbolte/møtrikker spændes med samme kraft. Årsagen er, at hvis boltene spændes med forskellig kraft, så er der risiko for at fælge og bremseskiver / tromler trækkes skæve, og det kan mærkes ved, at bremsningen pulserer, når man træder på bremsen – og det er denne pulserende bremsevirkning vi ser, når vi tester bremser til syn.

Det moment hjulboltene skal spændes med, kan du få oplyst på værkstedet eller det kan stå i instruktionsbogen og en momentnøgle kan købes for nogle hundrede kroner i en bilistbutik eller i et byggemarked og er i øvrigt anvendelig til mange formål.

Inden hjulene monteres skal spændefladerne være rene og have lidt olie – og det skal hjulbolte og møtrikker også. Det sætter man pris på, når man står med et punkteret hjul, som skal skiftes en mørk vinteraften. Herefter monteres hjulet og bolte / møtrikker trækkes let til med en almindelig hjulnøgle, hvorefter man krydsspænder med momentnøglen med det korrekt indstillede moment – monter eventuelt hjulkapsler og så er man klar.

Et sidste, men vigtigt, fif er at mærke hjulene når de afmonteres, så de kommer til at sidde på samme side og på samme aksel, når de igen skal monteres.

Mange dæk har en bestemt omløbsretning, og den bliver modsat og dermed forkert, hvis hjulet monteres på modsat side.

God fornøjelse.