Bremsevæske

Gammel bremsevæske koster dyrt.

De første år af bilens liv, hvor den oftest passes på autoriseret værksted skiftes bremsevæsken regelmæssigt.

Årsagen er, at bremsevæske ”suger” fugt og så falder væskens kogepunkt drastisk. Det betyder, at når situationen opstår og bremserne skal bruges hårdt og der udvikles megen varme, så koger bremsevæsken og bremsepedalen går i bund.

Men når bilen bliver ældre spares serviceeftersynene ofte væk – og så får bremsevæsken med stort vandindhold lov til at blive i bremsesystemet. Det er selvfølgelig ikke godt for sikkerheden, men det har også en anden meget negativ effekt, som vi ofte ser i synshallen: Stempler i bremsesystemet ruster fast – bilen bremser skævt og bremserne hænger.

Når det sker, er der kun en vej: Udskiftning af dyre komponenter i bremsesystemet – en reparation til flere tusinde kroner, selvom der monteres renoverede ombytningskomponenter i stedet for nye.

Så næste gang bilen er på værksted – så lad dem tjekke væskens kogepunkt og ligger det for lavt eller væsken er mere end 3 år gammel – så ud med den gamle og på med ny væske – og bed så lige værkstedet om at smøre alle udluftningsskruer med lidt kobberfedt samtidig, så ruster de ikke fast til næste gang.

Godt for sikkerhed og for pengepung.