Rustbeskyttelse

Effektiv rustbeskyttelse er god økonomi

Selv nyere biler ruster. Det ser vi hos PAVA Bilsyn hver dag – og rustangrebene starter i det skjulte, også på den helt nye bil.

Uanset bilens fabriksgaranti mod gennemtæring kan vi kun anbefale bilejerne at følge FDM’s råd: ”Vi har i Danmark verdens hårdeste klima, når det gælder rust i biler. Lad derfor bilen rustbeskytte i hulrum, døre og klapper hver andet eller tredje år – så holder du rusten væk”.

Rustangreb starter typisk hvor karrosseripladerne er svejset sammen – eller hvor karrosseripladerne er lagt ovenpå hinanden i to eller tre lag. Disse kritiske samlinger er der kommet flere af i moderne bilers sikkerhedskarrosserier – og derfor skal der sprøjtes med et tyndt rustbeskyttelsesprodukt med høj indtrængningsevne, som kan finde vej ud i svejsesamlinger og mellem karrosseriplader og dermed forebygge at rust opstår.

Har bilen nogle år på bagen, kan det stadig nås endnu – metoden og det tynde produkt de rigtige steder, kan også standse de mindre rustangreb som er i gang. Den bedste rustbeskyttelse opnås når bilen er varm og tør – derfor det det gode råd at lade bilen sprøjte forår, sommer eller efterår – her har de også bedst tid hos de specialister som rustbeskytter – og prisen er den samme. 10 – 12 år gamle biler uden en rustplet er ikke noget særsyn, når blot bilen er rustbeskyttet regelmæssig. Har den derimod kørt uden nogen form for behandling, kan en rustreparation, som langt overstiger bilens værdi, være nødvendig, for at synet kan passeres.

Så regelmæssig rustbeskyttelse er rigtig god økonomi.